Złoto, srebro, brąz, kartongips i styropian

(fot. Wojciech Kocot)

Mam parę ciekawostek o Paralotniowych Mistrzostwa Polski 2021, ale najpierw tradycyjne gorzkie żale:
Nie sztuka wygrać ze mną na Mistrzostwach Polski. Przegrałem naturalnie z tymi, z którymi zazwyczaj wygrywam, (zwłaszcza na nie Mistrzostwach Polski):

  1. Michałowi Dudzińskiemu jeszcze się nie zdarzyło ze mną wygrać na nie Mistrzostwach Polski,
  2. Marcin Wirski jeszcze w ogóle nigdy ze mną nie wygrał,
  3. z Przemysławem Czerwińskim ścigaliśmy się razem aż na 16 zawodach, z czego na 12 nie dał rady mnie prześcignąć,
  4. Dominik Kapica powoli mnie dościga, ale na nie-MP wygrywam z nim nadal 2 razy częściej niż on ze mną.

No i w polskim rankingu jestem najwyżej wśród Sport klasy. I co, psia mać, z tego? Ano 5. miejsce i wpis na bloga.

Zanim Wam chłopaki pogratuluję na piśmie, to zaznaczę jeszcze zgorzkniale, że to były łatwe zawody do wygrania w naszej klasie. Wszyscy dawaliśmy w glebę w różne dni, więc nie trzeba było lecieć wyjątkowo dobrze, żeby domelepecić medal. Niniejszym gratuluję.

Jak wygrać

Koncepcja mojego doradcy taktycznego – Yakny’ego była taka: zakładając, że Ziemia jest kulista, to im wyżej lecisz, tym cylindry do zaliczania są dalej od siebie. Ergo, należy latać nisko, żeby mieć krótszą trasę.

Po sprawdzeniu teorii w praktyce, okazało się, że Ziemia jest jednak płaska.

Ciekawostki formalne

Warunkiem organizacji Mistrzostw Polski jest używanie do scoringu formuły GAP. Nie do końca wiem jak do tego doszło, ale tegoroczne zawody liczone były wbrew zasadom – wg formuły PWC. Nie chcę się wdawać w szczegóły interesujące tylko garstkę czytelników, ale z ciekawości policzyłem wyniki tak, jak niby powinny być liczone i okazało się, że mielibyśmy innego mistrza. I mówię tu o klasyfikacji generalnej, a nie mojej ulubionej klasie Sport. Różnice między zawodnikami były małe, więc i wynik podatny na drobne zmiany reguł (w drugiej kolumnie różnica względem oficjalnych wyników).

Alternatywne wyniki Paralotniowych Mistrzostw Polski 2021

Mistrzostwa Polski 2021 wg formuły GAP2020
# +/- Name Glider T 1 T 2 T 3 T 4 T 5 Total
1 +1 Krzysztof SCHMIDT M Enzo 3 130.3 977.2 316.8/882.4 948.0 963.9 3206
2 -1 Paweł CHRZĄSZCZ M Enzo 3 126.7 966.4 956.0 950.0 331.7/936.3 3204
3 Mariusz WIŚNIOWSKI M Enzo 3 S 226.9 972.9 319.4/889.8 883.9 961.6 3138
4 Paweł FARON M Enzo 3 151.8 932.8 314.6/876.4 882.6 976.5 3107
5 Sławomir KACZYŃSKI M Enzo 3 183.6 943.2 311.1/866.5 829.1 954.0 3037
6 Leszek ZIÓŁKOWSKI M IP X-One 117.0 930.6 275.3/766.8 875.5 917.5 2999
7 Bartosz MOSZCZYŃSKI M Enzo 3 24.4/31.5 0.0 951.9 944.4 853.5 2774
8 Igor POPIK M Meru 117.4 173.6/485.2 854.2 832.5 831.1 2691
9 Jan RENTOWSKI M GURU 88.1/128.7 935.6 790.6 107.1 856.2 2671
10 Jacek GÓRSKI M Enzo 3 454.8 943.5 885.9 0.0 0.0 2284
11 Krzysztof MARTYNA M XChord 109.0/142.9 725.0 929.1 420.1 161.3 2183
12 Marek ROBEL M GURU 135.9 912.5 207.0 840.4 256.3/285.7 2145
13 +3 Paweł KUMOREK M Spectra 117.6 825.6 871.5 81.0/245.4 304.5 2083
14 +1 Aleksander BOJDA M Enzo 3 87.5/127.8 815.8 878.1 264.1 286.8 2068
15 -2 Michał DUDZIŃSKI M Bonanza II 83.0/121.2 672.1 613.1 47.3 698.8 2067
16 -2 Marcin WIRSKI M Artik 6 91.8 681.7 514.7 755.2 89.6/252.8 2041
17 Przemysław CZERWIŃSKI M Mentor 6 106.7 486.9 595.9 89.2/270.5 812.6 1985
18 Klaudia BUŁGAKOW F Enzo 3 0.0 12.3/34.5 758.2 916.4 251.7 1939
19 Krzysztof MACIEJCZUK M Meru 131.4 932.5 61.0 226.4/253.4 629.1 1919
20 +1 Kuba STO M Queen 2 92.1/120.8 401.7 593.8 820.8 224.5 1908
21 -1 Dominik KAPICA M Fusion 82.1/120.0 739.0 342.7 119.8 723.8 1888
22 +1 Grzegorz FABIJANIAK M Bonanza 2 89.6/115.1 582.8 141.8 466.3 674.4 1813
23 +4 Adam GRZECH M Queen 2 110.6 447.6 128.6/358.3 836.4 377.0 1790
24 -2 Mateusz SIATKA M Alpina 4 40.0 107.2/299.7 452.1 798.1 426.8 1784
25 -1 Adam CIEMPKA M Delta 3 117.2 418.7 513.1 128.1/388.3 692.5 1752
26 -1 Rafal REINERT M Sigma 93.5 696.0 72.8/202.9 254.7 704.2 1728
27 -1 Michał ADAMCZUK M Rook3 90.5 440.6 145.0/403.9 397.1 722.7 1705
28 Jakub KWIATKOWSKI M Queen 2 125.2 376.9 598.5 101.1/306.4 604.5 1681
29 +1 Rafał PECIAK M Mantra M7 91.1/119.5 379.2 724.8 397.0 225.5 1592
30 +3 Marcin BORTKIEWICZ M Artik 5 98.1/126.0 452.3 162.1 427.2 583.4 1561
31 Iwo BANAŚ M Mantra M7 76.4/98.1 409.0 168.9 257.9 810.8 1554
32 -3 Tomasz KOWALCZYK M XChord 87.4/112.2 339.3 233.4 282.6 838.0 1547
33 -2 Grzegorz KRZYŚKA M Artik 5 94.2 576.3 403.9 391.3 135.2/381.7 1507
34 Krzysztof SIWEK M Artik 6 69.1/101.0 434.8 420.7 139.2 564.7 1489
35 Marek KRÓLIKOWSKI M Delta2 60.0/87.7 386.3 403.9 72.3 565.3 1416
36 Tomasz PIETRZYK M Volt 3 90.9 362.7 403.9 105.0/318.4 474.5 1346
37 Joanna KOCOT F Delta 4 99.3 461.4 468.1 314.9 90.0/254.1 1334
38 +1 Piotr KAROLAK M Allegro 99.7 429.3 99.0/275.7 283.8 503.0 1315
39 -1 Krzysztof ZAJĄC M Sector 85.7 355.2 403.9 67.8/205.5 481.3 1308
40 Maciej BUCHOWSKI M Sector 53.3/68.5 375.7 60.7 274.7 539.1 1243
41 +1 Magdalena PAWLAK F Artik 5 74.9/96.2 376.6 158.4 215.4 562.3 1229
42 +1 Arkadiusz MARUCHA M Sigma 10 107.1/140.4 400.1 369.9 344.8 193.0 1222
43 +2 Rafał PACHULSKI M Trango XC3 94.0 414.1 310.6 375.1 96.3/271.9 1196
44 -3 Grzegorz DUDKA M Aspen 5 111.2 433.9 351.9 304.5 88.7/250.4 1179
45 -1 Bartłomiej GRUDZIŃSKI M Zeno 115.6 34.5 423.2 602.5 34.6/38.6 1176
46 Michał RADZICKI M Camino 96.7 86.6/242.0 296.5 290.5 476.6 1150
47 Marek DMOCHOWSKI M Rook 2 90.6 338.9 80.7/224.9 307.6 413.0 1140
48 Benedykt KROPLEWSKI M Artik 4 77.3/99.3 240.9 128.8 396.0 414.3 1129
49 Krzysztof ORŁOWSKI M Davinci – TANGO 90.6 133.5 546.7 322.9 141.4/157.9 1102
50 Sławek KĘDZIAK M Bonanza 2 89.2/114.6 426.5 162.4 303.8 262.3 1082
51 Krzysztof MAZUR M Spectra 102.8 93.7 371.0 398.5 188.7/210.8 1061
52 Wojciech KOCOT M Maestro 122.5 0.0 192.5/214.8 431.1 256.4 1003
53 Bogusław MURZYN M Carrera + 97.2 390.2 127.1 370.4 139.0/154.9 997
54 Damian ROZPĄDEK M Bonanza 2 120.0 425.7 176.7 157.3/176.1 244.7 948
55 Jacek KRZYŻANOWSKI M Sigma 10 119.8 464.8 0.0 260.6 0.0 845
56 Anna PISKOZUB F Delta 3 90.4 374.1 137.4 217.4 141.7/157.9 824
57 Ireneusz WASILEWSKI M Maestro 87.4 364.9 64.7 110.8/124.0 166.8 730
58 Anna ZEZULA F Swift 5 79.3 34.5 135.3 33.9/38.0 403.4 652
59 Grzegorz FIEMA M Allegro 96.2 420.3 108.2 0.0 0.0 625
60 Jacek ZAKRZEWSKI M Maestro 54.4 104.6/116.5 27.6 121.4 247.1 528
61 Przemysław KAMOŃ M Omega xAlps 3 95.3 0.0 177.5 38.8 0.0 312

A co byś powiedział na to…

… żeby punktacja klasy Sport (lub innych klas) była obliczana niezależnie? Nie tak jak teraz, że z klasyfikacji ogólnej są tylko odfiltrowane osoby z danej klasy i przedstawione na osobnej tabelce dla wygody przeglądania.

Obiecaj mi, że zanim zobaczysz poniżej jakby taka zmiana wpłynęła na Twój wynik, najpierw zastanowisz się czy podoba Ci się koncepcja niezależnej punktacji w klasie. Opieranie swojego zdania z perspektywy doraźnego interesu osobistego to zło.

Promuję metodę takiej separacji od jakiegoś czasu i ku mojej uciesze okazało się, że nie tylko ja jestem zwolennikiem osobnego podejścia do punktacji wewnątrz danej klasy i w oficjalnym programie do scoringu (FS) pojawiła się taka opcja.

Gdyby faktycznie policzyć klasę Sport niezależnie – tak, żeby punktacji nie zaburzały nam glajty z de facto osobnego wyścigu, to wyniki tak by wyglądały (w drugiej kolumnie różnica względem oficjalnych wyników):

Liczona osobno klasa Sport PPO 2021 wg GAP2020
# +/- Name Nat Glider T 1 T 2 T 3 T 4 T 5 Total
1 Michał DUDZIŃSKI M POL Bonanza II 192.2/213.2 910.0 853.1 63.1 857.4 2813
2 Marcin WIRSKI M POL Artik 6 144.3/160.1 949.8 758.2 922.2 322.0 2775
3 Przemysław CZERWIŃSKI M POL Mentor 6 168.5/186.9 690.8 829.5 375.0 1000.0 2689
4 +2 Kuba STO M POL Queen 2 213.3 560.3/577.9 833.6 977.6 273.9 2585
5 -1 Nicolas MANZONI M FRA Artik 6 206.0 936.0 213.2 481.0/584.0 891.6 2515
6 -1 Dominik KAPICA M POL Fusion 210.0 966.0 428.9/444.2 160.0 882.7 2488
7 +1 Grzegorz FABIJANIAK M POL Bonanza 2 195.6 850.6 167.7 537.8/652.9 830.3 2414
8 +1 Adam CIEMPKA M POL Delta 3 206.6 582.5/600.8 758.5 555.0 848.5 2396
9 +4 Szilard FORGO M HUN Sigma 11 298.7 605.8/624.8 596.4 892.9 42.1 2394
10 +5 Jakub KWIATKOWSKI M POL Queen 2 219.7 528.8/545.4 832.8 449.4 765.9 2347
11 +3 Michał GRABOŚ M SUI Alpina 4 224.5 526.5/644.1 191.0 698.9 858.9 2309
12 Adam GRZECH M POL Queen 2 198.3 632.2 443.6/459.5 1000.0 444.4 2274
13 -3 Rafal REINERT M POL Sigma 164.6 924.6 240.0 300.4/364.7 863.6 2253
14 -3 Michał ADAMCZUK M POL Rook3 158.8 638.0 565.2 153.1/568.6 881.3 2238
15 -8 Mateusz SIATKA M POL Alpina 4 79.3 107.9/443.0 580.4 949.0 496.7 2134
16 +1 Marcin BORTKIEWICZ M POL Artik 5 223.2 638.2 191.7 502.0/609.5 745.9 2109
17 -1 Grzegorz KRZYŚKA M POL Artik 5 149.7/166.1 849.0 490.2 563.4 449.9 2052
18 Krzysztof SIWEK M POL Artik 6 158.6/175.9 632.3 533.6 185.9 725.6 2050
19 +2 Joanna KOCOT F POL Delta 4 174.6 665.9 721.9 434.7/447.9 323.1 1997
20 -1 Marek KRÓLIKOWSKI M POL Delta2 137.7/152.8 561.3 562.9 96.6 727.9 1990
21 -1 Tomasz PIETRZYK M POL Volt 3 143.4/159.1 549.2 567.1 443.0 641.8 1902
22 +2 Oleksii ASTAFIEV M UKR Delta 3 148.7 540.5 750.4 439.7/453.0 316.7 1879
23 -1 Krzysztof ZAJĄC M POL Sector 134.8/149.5 534.3 519.8 274.6 647.3 1836
24 -1 Piotr KAROLAK M POL Allegro 176.2 618.0 326.0 328.9/399.3 666.7 1790
25 +3 Arkadiusz MARUCHA M POL Sigma 10 243.2 571.6 446.1 482.2/496.8 216.3 1743
26 Grzegorz DUDKA M POL Aspen 5 191.8 637.7 451.4 432.4/445.5 319.3 1713
27 -2 Maciej BUCHOWSKI M POL Sector 122.4 561.6 71.8 311.8/378.5 700.5 1696
28 +1 Rafał PACHULSKI M POL Trango XC3 167.0 594.9 392.7/406.7 540.0 338.5 1695
29 -2 Magdalena PAWLAK F POL Artik 5 168.2 556.2 187.4 237.0/287.8 723.5 1685
30 +2 Fordos ZOLTAN M HUN Mentor 6 162.2 543.6 0.0 288.5/350.3 645.0 1639
31 +3 Krzysztof ORŁOWSKI M POL Davinci – TANGO 159.4 192.5/198.6 784.5 472.1 177.0 1609
32 +5 Antanas JAKUCEVIčIUS M LTU Aspen 6 206.8 610.7 184.9/191.5 561.9 184.7 1564
33 +2 Sławek KĘDZIAK M POL Bonanza 2 196.6 626.2 192.1 445.4 272.7/331.1 1541
33 -3 Michał RADZICKI M POL Camino 167.7 360.0 350.6 380.1/405.9 642.8 1541
35 -2 Benedykt KROPLEWSKI M POL Artik 4 174.8 299.6/366.5 152.3 567.6 483.4 1525
36 Mert BACAK M TUR Alpina 2 178.8 555.9 281.1/291.2 506.5 189.9 1522
37 -6 Marek DMOCHOWSKI M POL Rook 2 158.6 504.9 265.9 371.7/451.3 482.4 1518
38 +1 Bogusław MURZYN M POL Carrera + 171.8 569.5 145.2/150.4 526.7 173.6 1413
39 -1 Wojciech KOCOT M POL Maestro 214.9 0.0 235.2/254.1 608.4 308.4 1367
40 Damian ROZPĄDEK M POL Bonanza 2 210.4 608.3 201.7/208.9 235.3 314.5 1335
41 Jacek KRZYŻANOWSKI M POL Sigma 10 214.2 656.6 0.0 389.1 0.0 1260
42 Anna PISKOZUB F POL Delta 3 157.3 553.3 156.9/162.5 290.5 177.1 1158
43 Ireneusz WASILEWSKI M POL Maestro 152.4 542.3 76.5 136.5/165.7 186.9 1018
44 Anna ZEZULA F POL Swift 5 138.4 49.8/51.4 160.0 50.7 575.4 924
45 Grzegorz FIEMA M POL Allegro 171.3 601.7 127.9 0.0 0.0 901
46 Christian Roland SCHEBITZ M GER Alpina 4 194.6 304.1 65.5 84.3/102.3 199.6 783
47 Jacek ZAKRZEWSKI M POL Maestro 100.6 173.3 32.6 133.6/162.2 277.0 685

Każdy ma swoje gdyby

Na zawodach, każdego dnia po wylądowaniu rozpoczyna się festiwal gdybania. Gdybym podkręcił, gdybym zaczekał, gdybym nie podkręcił, gdybym nie czekał… Każdy ma swoje gdyby. Trzeba sobie przypominać, że zawody właśnie polegają na tym, żeby takich gdybów mieć jak najmniej.

Moje gdyby jak widać mają formę bardziej wyrafinowaną i pochłaniają więcej energii, ale za to dopiero po zawodach.

Najbardziej się jednak cieszę, że oprócz medalu styropianowego znowu zdobyłem złoty drużynowo. Żywiec Air Team!


Jak chcesz, to dam Ci znać o kolejnym wpisie na blogu:

Kuba Sto

Entuzjastyczny przelotowiec i zawodnik. Niezłomny wyznawca klasy sport. Były i przyszły członek kadry narodowej. Napinkowiec.

15 komentarzy

  • Ziółek 3 lata temu

    Cylindry są dalej od siebie na większych wysokościach ale prędkość lotu na większych wysokościach rośnie ze względu na mniejszą gęstość powietrza i ten efekt jest elementem taktyki przelotowej.

    • Kuba Sto 3 lata temu

      Był podniesiony ten słuszny argument i kontrargumentem było: ale za to się szybciej opada.

    • Ziółek 3 lata temu

      Detalicznie w przybliżeniu to:
      – dla punktów zwrotnych oddalonych o 1 mile morską, różnica odległości cylindrów o 1 stopę występuje na każde 1000 m różnicy wysokości co daje zysk o 0.3 promila.
      – różnica prędkosci na różnych wysokościach jest proporcjonalna do pierwiastka kwadratowego ze stosunku gestości powietrza na tych wysokościach co dla 1000 m różnicy wysokości (dla małych wysokości i atmosfery standardowej) daje trochę mniej niż 5 procent różnicy prędkości.

  • cienias 3 lata temu

    Za rok osobna klasa serial. Kuba na prezesa.

    • Ziółek 3 lata temu

      Jak osobna klasa serial to na całego -> osobne zwody, gdzie nie ma glajtów klasy ccc lecących przodem. Zwycięzca konkurencji musi samodzielne podejmować decyzje taktyczne bez 'zafarbowanego powietrza’ z przodu.

      • Kuba Sto 3 lata temu

        I takie są moje ulubione zawody. Ale nie dają państwowych medali na nich (żebym mógł też takich trochę niepozdobywać).

  • Melepeta 3 lata temu

    Czy to były łatwe zawody do wgrania? Mocno subiektywne…
    Natomiast wiem jakie decyzje były kluczowe. Nie te w których poleciałem jak większość…
    ps. w moim przypadku zejście z D do C było strzałem w 10, co przyszłość przyniesie zobaczymy.
    Hip hip hura, 100 lat.

    • Kuba Sto 3 lata temu

      Bez wątpienia sumarycznie poleciałeś najlepiej. Gratulacje – mimo, że takie paskudne, to szczere.

  • Szuwarek 3 lata temu

    Ziółek, idźmy na całość! Kuba lubi analizować, więc niech te zawody przeprowadzi wirtualnie. Ogłosi, zrobi listę startową i ogłosi wyniki. Bardzo na czasie i prawie same zalety! Wady widzę tylko dwie. Jak wyegzekwować wpisowe od gościa, który nawet nie wie, że jest na liście, albo uważa, że ma za słaby wynik. No i czy Kuba oprze się pokusie ciągłego wygrywania na podstawie rzetelnych analiz?

    • Ziółek 3 lata temu

      Szuwarku Drogi, analizy są potrzebne, żeby można było przejść do fazy syntezy, czyli podejmowania decyzji. Niestety Ci co decyzje podejmują trzymają gęby zamknięte na kłódkę albo po prostu robienie analiz mają w głebokim poważaniu, przekonani o swojej najswojszej …
      Osobne Mistrzostwa Polski klasy sport są do pomyślenia a więc i do zrobienia. To, że kolejny raz są problemy z liczeniem wyników na PMP to dramat. To, że nikt nie protestował dowodzi tylko, że tak naprawdę nikogo z zawodników w trakcie imprezy nie interesują detale techniczne, ważniejsze jest piwo.

      • Igor 3 lata temu

        Dlaczego dramat. Kodeks FAI to przewiduje: „The FS (Flight Scoring) program is approved by CIVL. It is available free of charge at:http://fs.fai.org NaviterSeeYou and CompCheck with PWC formula may be used only with CIVL Bureau approval.„

        Zakładam ze Igor Erzen jako CIVLowy FAIowiec taką zgodę miał załatwioną. Czy jasno to było wszystkim zakomunikowane? Ha mieli scorera który umi w PWC które było zaraz po PMP to już tak zostało.

        • Kuba Sto 3 lata temu

          W zasadach MP i w local regulations było zastrzeżenie, że scoring ma być w formule GAP. Taka ciekawostka.

  • Ewa 3 lata temu

    Kuba
    Twój wpis czytałam z lekkim niedowierzaniem.
    To, co głównie w nim wybrzmiewa to : żal. Żal, że przegrałeś , żal, że taki a nie inny sposób wyliczenia wyników przyjęto.
    Formuła jaką przyjęto do wyliczeń była taka sama dla wszystkich. Dla najlepszych i tych z końca stawki. Jeśli uważasz, że jest dla Ciebie niesprawiedliwa- nie startuj.
    Deprecjonujesz osiągnięcia swoich kolegów( domniemam, że nadal ich masz..) przedstawiasz, co by było wg innej formuły… Zamiast zacząć od gratulacji ze szczerego serca, że JoJo i Chrząszcz wygrali w swoich klasach. Może warto było usiąść z Michałem, porozmawiać , co i kiedy zrobił, że Cię ” rysnął”. To rozwija, daje czas na refleksję..
    Życzę Ci zatem więcej pokory a wyniki zobaczysz przyjdą same.
    Tego Ci życzę.

    • Kuba Sto 3 lata temu

      Chyba się nie zrozumieliśmy. Oczywiście że mam żal niewygrania – piszę o tym dosłownie. Ale nie uważam, że przegralem niesprawiedliwie. Przegralem bardzo sprawiedliwie. Kumple zrozumieli dobrze i się niezmiennie kolegujemy, bez obaw.

  • Mateusz 3 lata temu

    Osobne Mistrzostwa Polski klasy Sport są zarąbistym pomysłem z 3 powodów:
    – wyniki byłyby bardziej miarodajne ze względu na brak odlatujących przodem skrzydeł wyższej klasy tasujących się później na trasie i markujących powietrze,
    – konkurencje byłyby bardziej przystosowane pod skrzydła C,
    – piloci wyższych klas mogliby zejść na skrzydło C i też powalczyć o tytuł na wolniejszym sprzęcie, dając reszcie dobrą lekcję ścigania.

    Ten ostatni punkt stanowi największą wartość dodaną, dla mnie, pilota skrzydła C. Aczkolwiek nawet gdybym latał na co dzień na D czy CCC, to zawody o tytuł Mistrza Polski klasy SPORT byłyby w pytkę. I wypić by co można 😉

Dodaj komentarz