Sto tysięcy przelotów polskich paralotniarzy

Analiza lat 2007 – 2017, część I

Przelotów, to trochę na wyrost powiedziane – połowa zarejestrowanych na polskich serwerach lotów jest krótsza niż 10 km, a tylko co dziesiąty przekracza 50 km. I tak na prawdę nie sto tysięcy, bo po odrzuceniu błędnych zgłoszeń, duplikatów, lotów szybowcami, samolotami, PPG, speedridingu, groudngandlingu, oszustw, spacerów i skoków spadochronowych, do analizy zostały 85524 loty polaków paralotniami w latach 2007 – 2017. Tradycyjnie, jak co roku, przygotowałem dużą paraanalizę. Bardzo pomógł mi Marcin „Białorusin” Duszyński.

Popularność platform

Popularność platform XCC i XCPortal w latach 2007-2017- wykres
Ilość publikowanych lotów rocznie

W Polsce liczą się dwa serwisy – XCCXCPortal, z tym że ten pierwszy lawinowo traci popularność na korzyść tego drugiego. Cześć lotów publikowanych jest w obu serwisach (w zeszłym roku 12%).

Zanim zadebiutował XCPortal, Kacper Kowalski przy okazji afery z nielegalnymi lotami z Borska, napisał:


Organizatorowi po prostu przydała by się zdrowa konkurencja, bo od jakiegoś czasu platforma stoi w miejscu.

Platforma XCC zdecydowanie była miejscem/wydarzeniem, dzięki któremu latanie przelotowe w Polsce tak mocno się rozwinęło. Organizatorowi należy się szacunek i podziękowania za to co zdołał osiągnąć, mam też nadzieję że to są chwilowe turbulencje.

Kacper Kowalski / lipiec 2011


Trochę za wcześnie jeszcze na grzebanie XCC, ale wygląda na to, że konkurencja pomogła raczej środowisku, ale nie koniecznie XCC w wyjściu z turbulencji.

Pominąłem platformy zagraniczne, na których Polacy prezentują loty zazwyczaj opublikowane też na XCC lub XCPortalu. Jako Polaków definiuję wszystkich, którzy publikują loty w Polskich serwisach – nikomu w paszport nie zaglądam. Na przykład taki Schmidt – zgłosił się do polskiej rywalizacji – niech będzie, że Krzysiek jest Polakiem.

Publikowane loty

Ilość publikowanych lotów z podziałem na uzyskany dystans
liczbowo
procentowo

Niby lotów przybywa z roku na rok (za wyjątkiem zeszłego roku), ale porównując procentową ilość zgłaszanych krótkich lotów, ten wzrost w dużym stopniu bierze się z rosnącej śmiałości do dzielenia się wszystkimi lotami, a nie tylko długimi. Coraz więcej pilotów traktuje XCC i XCPortal jako publiczne książki lotów, a nie tylko platformę rywalizacji sportowej.

Na wykresie giną loty dłuższe niż 150km – jest ich mniej niż 1% – wrócę do nich później. Przyjrzyjmy się najpierw pilotom – wszystkim tysiąc pięćset pięćdziesięciu siedmu.

Polska scena paralotniowa

Aktywność polskich paralotniarzy 2007-2017 - wykres
Ilość aktywnych pilotów

Przez ostatnie 11 lat przez polską scenę XC przewinęło się ponad 1500 pilotów. Tylko trzydziestu ośmiu występowało co roku bez przerwy. Średnio co roku dochodzi 170 nowych, ale sporo też ubywa – średnio 110. W ostatnim roku po raz pierwszy środowisko aktywnych pilotów się skurczyło. 18% pilotów w ciągu tych 11 lat zrobiło sobie co najmniej roczną przerwę i wróciło.

Garstka kobiet

Procentowy udział lotów kobiet

Kobiety stanowią 7,2% wszystkich pilotów i są autorkami 5,4% wszystkich lotów. Dawniej wrzucały mniej lotów, a ostatnimi laty relatywnie więcej niż mężczyźni. Kobiety wykręcają gorsze rekordy niż mężczyźni – średni rekord facetów to 70 km, a kobiet 49 km.

Średni rekordowy dystans kobiet i mężczyzn 2007-2017
Roczne rekordy pilotów (max przeleciany dystans)

Uprzedzam seksistowkie pytanie czemu mężczyzn oznaczyłem na różowo: pamiętaj jaki kolor ma mój Queen 2.

Poziom sportowy

Rekordy życiowe polskich paralotniarzy 2007-2017 - wykres
Życiówki pilotów

Mimo, że prawie połowa wszystkich lotów jest bardziej zlotami niż przelotami, to jednak sporo pilotów potrafi polecieć trochę dalej. 25% choć raz zaliczyło setkę. Do klubu 200 zapisało się 66 osób.

Rekordy czołówki

Rekordy przelotowe polaków 2007-2017
Największe dystanse w roku

Średnio piloci wykręcają coraz słabsze rekordy w roku, ale czołówka ciśnie coraz mocniej. Przez ostatnie 5 lat trzeba było zaliczyć co najmniej 150 km żeby załapać się do top 100 rekordów roku i co najmniej 200 km do top trzydziestki.

Lans

Nie wiem jak Ciebie, ale mnie cieszy kiedy po locie pilot napisze parę słów i dorzuci kilka fotek. 62% pilotów dodało choć raz komentarz do swojego lotu, ale robimy to coraz rzadziej – przez ostatnie 2 lata odsetek piszących komentarz do lotu spadł do 15%.

Komentarzogenność

Komentarze do lotów 2007-2017 - wykres
Procent lotów z komentarzem pilota

Kiedyś do co trzeciego lotu piloci dodawali opis. Ostatnio tylko poniżej 15 procentom lotów towarzyszy komentarz pilota (częściej na XCC niż na XCPortalu). Za to XCPortal daje możliwość dodania fotek – skorzystało z tej opcji 14% pilotów w około 2% lotów. Ustanawiam konkurs na najwięcej opublikowanych fotografii oraz na najczęściej fotografującego pilota i ogłaszam zwycięzców:

Najbardziej płodni piloci fotografujący

  1. Marek Miłowski – 404 fotek
  2. Paweł Wysocki – 338 fotek
  3. Mateusz Zięba – 194 fotek

Najbardziej systematyczni piloci fotografujący

  1. Mateusz Zięba – 70,24% lotów z fotkami
  2. Łukasz Stolarski – 32,65% lotów z fotkami
  3. Paweł Wysocki – 32,41% lotów z fotkami

Miejscówki

Polska a zagranica - wykres
Ilość lotów Polaków w kraju i reszcie świata

Polska to za mało – tylko 60% zgłoszonych lotów zaczęło się w Polsce i jej bliskich okolicach. Zdecydowana większość pilotów (80%) wyjeżdża czasem na latanie gdzieś dalej.  Proporcje lotów za granicą i w Polsce mocno skakały z roku na rok – nie wiem z czego to wynika.

Ilość lotów Polaków ze startowisk na świecie
wszystkie
100km+

Gdzieś dalej to zazwyczaj Bassano, Lijak albo Kobala. Te 3 miejscówki generują ponad 1/3 wszystkich zagranicznych lotów Polaków. Na większe latanie wyjeżdżamy przede wszystkim na Kobalę, Grente albo do Greifenburga.

Ilość lotów Polaków ze startowisk w Polsce i okolicy
wszystkie
100km+

W Polsce w rankingu popularności rządzą Skrzyczne + Żar, Borsk i Mieroszów, ale najwięcej lotów powyżej 100 km odbyło się z Borska, Konopek i Skrzycznego.

Niedzielni piloci

Procentowa ilość lotów w dniach tygodnia (w Polsce i na świecie) - wykres
Procentowa ilość lotów w dniach tygodnia (w Polsce i na świecie) oraz procentowy wzrost/spadek ilości lotów powyżej 100 km

W soboty i niedziele odbywa się około 2 razy więcej lotów niż w robocze dni tygodnia. W weekendy aktywizuje się więcej startowisk lokalnych niż zagranicznych. Ta wzmożona weekendowa aktywność przekłada się na gorsze wyniki.

Sezon

ilość lotów w miesiącach 2007-2017 - wykres
Procentowa ilość lotów w poszczególnych miesiącach (i lotów dłuższych niż 100km)

Najwięcej latamy od marca do października, ale szansa na lot powyżej 100 km drastycznie spada po wakacjach. Zwłaszcza w Polsce –ustrzelić setkę  we wrześniu udaje się dziesięciokrotnie rzadziej niż w sierpniu.

To tyle na początek

W drugiej części chcę porównać górali do niziniowców, przyjrzeć się najlepszym, najbardziej wszechstronnym, najciekawszym przelotowcom, przeanalizować zmiany preferencji pilotów przez lata, dobrać takie kryteria, żebym w czymś okazał się najlepszym i zbadać zagadnienia, które zaproponujesz.

Tworzenie takiej publikacji to dziesiątki godzin pracy. Na szczęście mogę liczyć na Twoje wsparcie. Bez niego musiałbym zwinąć tego bloga. Przypominam, że można mi wysłać zwykły przelew (nr konta 71 1140 2004 0000 3602 2310 4320) albo przez PayPala. Dziękuję.

Jeśli nie chcesz przegapić kolejnego wpisu, zostaw swój email, a dostaniesz powiadomienie:

Kuba Sto

Entuzjastyczny przelotowiec i zawodnik. Niezłomny wyznawca klasy sport. Były i przyszły członek kadry narodowej. Napinkowiec.

8 komentarzy

  • Robert 2 miesiące temu

    Mając tak dużą bazę lotów do analizy możesz śmiało podjąć się prób doszukania korelacji między zmianami sprzętu przez użytkowników i jego wpływu na wyniki w tabelkach. Ciekawa też mogłaby być analiza, czy ludzie latający głównie po płaskim mają lepsze wyniki ‚gościnne’ (niż swoje przeciętne z płaskiego) na wyjazdach górskich czy może odwrotnie (np latający zwykle w górach mają lepsze wyniki gościnne na płaskim niż swoje przeciętne w górach).

    • Kuba Sto 2 miesiące temu

      Jest sporo zagadnień związanych ze sprzętem, ale własnie ta duża baza lotów ma dane o skrzydłach w strasznym stanie. Nie wiem czy się podejmę doprowadzania jej do używalności.

  • Tomo 2 miesiące temu

    Dodajesz do tego naszego latania. Fajnie.

    T.

  • Zbyszek 2 miesiące temu

    Mnie interesują czasy spędzone w powietrzu. Nie wiem jakie kryteria przyjąć, ale głównie chodzi mi o próbę statystycznego potraktowania problemu ile godzin spędza pilot w powietrzu, jak to się zmienia. Dzięki takim parametrem można będzie się zbliżyć do określenia jak wygląda wypadkowość w stosunku do ilości latających pilotów i ilości wylatanych godzin. Poza tym interesuje mnie ile lat lata przeciętny pilot. Gratuluję pomysłu wykorzystania ogólnodostępnych danych do przeprowadzenia analizy środowiska pilotów przelotowych. O ogromie pracy nie wspomnę 🙂

    • Kuba Sto 2 miesiące temu

      Z tych danych nie da się akuratnie obliczać nalotu, bo to nie są wszystkie loty pilotów, tylko jedynie te, którymi chcieli się podzielić. Chciałbym móc zbadać na przykład jak nalot wpływa na poprawę wyników, ale nie da rady. Wypadkowości tym bardziej, bo dane o wypadkach są jeszcze bardziej wybiórcze. Dzięki.

  • Zbyszek 2 miesiące temu

    A da się pokazać zmiany aktywności pilotów w funkcji lat? Kiedy zaczynają, jak rośnie aktywność, kiedy mają szczyt aktywności i formy i kiedy następuje spadek.

    • Kuba Sto 2 miesiące temu

      Szczyt aktywności byłby raczej zakłamany (z powodów, które wspominałem), ale szczyt formy jest z grubsza do wyjęcia. Tyle, że badany okres niekoniecznie się pokrywa z cyklem kariery sportowej wielu pilotów. Niektórzy załapali się końcem swojej kariery, niektórzy dopiero rosną. Muszę to przemyśleć.

  • Zbyszek 2 miesiące temu

    Mam teorię że piloci mają jakieś wzorce kariery. Niektórzy są aktywni przez ponad 20 lat, choć też kończą karierę pilota po takim okresie, ale są to wyjątki co widać po procencie pilotów którzy zgłaszają swoje loty przez cały okres istnienia rywalizacji internetowej. Wydaje mi się że długość kariery pilotów jest ograniczona w czasie i ciekaw jestem jak wygląda krzywa dzwonowa opisująca to jaki odsetek pilotów jak długo uprawia latanie swobodne/przelotowe.

Dodaj komentarz